Saturday, January 8, 2011

Kumpulan Quality Assurance - Pengalaman Buruk semasa menempah Tiket pernerbangan

Pengalaman Buruk semasa menempah Tiket pernerbangan

Pengalaman buruk yang  pernah dilalui oleh saya ialah perkhimatan buruk yang diberikan oleh sebuah syarikat penerbangan di Malaysia (akan dinamakan dengan nama samaran Syarikat Penerbangan Awanbiru atau SPAB).  Pada dua tahun yang lepas, saya telah membeli enam tiket penerbangan dari KLIA ke pulau langkawi. Selepas saya telah menerima nombor pengesahan tiket daripada SPAB, saya mendapati salah satu ejaan nama pemilik tiket penerbangan telah salah tulis. Oleh itu, saya cuba menghubungi perkhimatan pelanggan SPAB untuk menyelesaikan masalah yang saya menghadapi.

Saya telah mendapat pertolongan daripada bahagian tempahan tiket, dan salah seorang pekerja daripada bahagian tersebut menyatakan bahawa masalah pertukaran ejaan nama pemilik tiket penerbangan dapat diselesaikan di bahagian teknikal.  Selepas itu, pekerja tersebut memindahkan talian telefon saya ke bahagian teknikal. Ketika talian saya telah bersambung ke bahagian teknikal dan saya telah memberitahu masalah saya kepada pekerja bahagian teknikal. Apabila pekerja tersebut telah memahami keadaan saya, dia memberitahu saya bahawa salah ejaan nama pemilik penerbangan tiket tidak dapat ditukarkan dan dia menyatakan bahawa tiket pernebangan tersebut tidak boleh digunakan lagi dan perlu membeli tiket yang baru. Keadaan ini telah mengelirukan saya kerana bahagian tempahan tiket memberitahu saya bahawa pertukaran ejaan nama tersebut dapat dilakukan di bahagian teknikal sedangkan bahagian teknikal menyatakan bahawa pertukaran ejaan nama tiket penerbangan tidak dapat dilakukan.

Kami telah berdebat lebih kurang selama 15 minit tetapi masalah saya masih tidak dapat diselesaikan. Keadaan ini lagi merumitkan masalah yang dihadapi oleh saya dan akhirnya saya meminta pekerja tersebut memindahkan talian saya kepada pihak berkuasa. Pihak berkuasa tersebut memberitahu kepada saya bahawa pembetulan salah ejaan nama tiket penerbangan tersebut tidak dapat dilakukan tetapi dia bercadang supaya saya membuat semula tempahan tiket penerbangan yang baru dan tiket penerbangan yang ditempah sebelum itu akan dibatalkan dan seterusnya wang tempahan tersebut akan dipulangkan dalam masa seminggu. Saya telah melakukan seperti apa yang dicadangkan oleh pihak berkuasa tersebut dan pada masa itu saya masih berpuas hati dengan perkhimatan yang diberikan oleh SPAB.

Akan tetapi selapas dua minggu, saya mendapati wang tempahan tiket yang dibatalkan itu masih belum didepositkan ke dalam bank akaun saya.  Pada masa itu, saya telah menghubungi bahagian kewangan SPAB berkenaan dengan pembayaran balik wang tempahan tiket tersebut tetapi salah seorang pekerja dari bahagian tersebut memberi penjelasan kepada saya bahawa wang tersebut hanya akan dibayar balik dalam tempoh tiga bulan. Selepas tiga bulan, saya masih belum menerima wang pembatalan tiket tersebut. Saya sekali lagi menghubungi bahagian kewangan untuk mendapatkan penjelasan berkaitan dengan pemulangan wang tersebut dan saya berasa terkejut apabila mereka memberikan alasan kepada saya bahawa maklumat urusniaga saya tidak didapati dalam sistem pengkalan data mereka.

Pada ketika itu, saya berasa sangat marah kerana mereka membazirkan masa dan duit telefon saya hanya kerana masalah yang kecil sahaja. Saya telah memberi arahan kepada pekerja tersebut supaya memindahkan talian saya kepada pihak atasan yang boleh menyelesaikan masalah saya. Melalui pertolongan dari pihak atasan, maklumat saya telah dijumpai dan pihak atasan meminta maaf daripada saya atas kesilapan yang dilakukan oleh mereka. Pihak atasan tersebut meminta maklumat bank saya dan berjanji akan membuat pemulangan wang dalam masa seminggu.

Akhirnya, SPAB telah memulangkan wang tersebut dalam masa yang dijanjikan.Selepas melalui peristiwa ini, Saya berasa diri saya telah tertipu dan saya amat tidak berpuas hati dengan perkhimatan yang diberikan oleh SPAB kerana apa yang dipersetujui oleh mereka tidak dapat ditunaikan dan maklumat yang diberikan oleh mereka juga tidak seragam. Saya bercadang supaya pihak berkuasa SPAB haruslah meningkatkan kualiti perkhimatan pelanggan meraka agar masalah yang wujud pada masa akan datang dapat diselesaikan dalam masa yang singkat supaya dapat meningkatkan imej syarikat dan memberi kepuasan kepada pelanggan.



Nama ahli kumpulan Quality Assurance:

CHONG GUAN CHOI                       A116555
KHOR CHEE HAU                           A116835
ANG CHOON TENG                        A117123
HOO SIAU WEI                             A117399
ONG GUANG YONG                        A117418

No comments:

Post a Comment