Sunday, February 20, 2011

Group Quality Assurance - Pemenang Anugerah Kualiti Kebangsaan Malcolm Baldrige



Anugerah Kualiti Kebangsaan Malcolm Baldrige

Description: C:\Users\G-Y-ONG\Desktop\baldrige.GIFDescription: C:\Users\G-Y-ONG\Desktop\baldmedal.jpgDescription: C:\Users\G-Y-ONG\Desktop\crystal-mba_2.jpg

Anugerah Kualiti Kebangsaan Malcolm Baldrige diperkenalkan pada tahun 1987 yang bertujuan untuk menyebar keperluan dan mengiktiraf kecemerlangan kualiti yang dicapai, meningkatkan kesedaran kualiti serta menyebar kejayaan secara besar-besaran tentang strategi kualiti yang diperlukan oleh organisasi di Amerika Syarikat. Anugerah ini diuruskan oleh Bahagian Perdagangan (NIST) dan tawaran terbuka kepada kategori organisasi pembuatan, perkhidmata, perniagaan kecil, pendidikan, penjagaan kesihatan dan organisasi bukan keuntungan.  

Pada tahun 2010, nama Program Kualiti Kebangsaan Baldrige diubah menjadi Program Keunggulan Prestasi Baldrige untuk mencerminkan evolusi bidang kualiti dari fokus pada produk, perkhidmatan, dan pelanggan menjadi kepada fokus liputan yang lebih luas, fokus strategik atas kualiti organisasi secara keseluruhan iaitu kecemerlangan prestasi. Kriteria prestasi keunggulan Baldrige adalah menekankan kepada rangka kerja yang digunakan oleh setiap organbisasi dalam usaha meningkatkan prestasi secara keseluruhan. Tujuh kriteria anugerah untuk anugerah iaitu kepimpinan, perancangan strategi, penekanan pasaran dan pelanggan, maklumat dan analisis, fokus pengurusan sumber manusia, proses pengurusan dan keputusan perniagaan.

Pemenang Anugerah pada 2010, 

Kategori

Nama Syarikat

Lokasi Syarikat

Kategori Pengeluaran/Perkilangan

(a)    NestlĂ© Purina PetCare Company

St. Louis, Missouri 

 

(b)   MEDRAD

Warrendale, Pennsylvania

Kategori pernigaan kecil

(i)                 Freese and Nichols Inc.

 Fort Worth, Texas

 

(ii)               K&N Management

 Austin, Texas

 

(iii)             Studer Group

Gulf Breeze, Florida

Kategori Pendidikan

Montgomery County Public Schools

Rockville, Maryland 

Kategori Penjagaan kesihatan

Advocate Good Samaritan Hospital

Downers Grove, Illinois

(i)                 NestlĂ© Purina PetCare Company                                    Description: C:\Users\G-Y-ONG\Desktop\spotImage_purina.jpg

Latar belakang syarikat:                                                                            

NestlĂ© Purina PetCare Co. (NPPC) merupakan syarikat yang terlibat dalam pembungkusan barangan pengguna yang menghasilkan, memasarkan dan mengedarkan makanan peliharaan haiwan dan makanan ringan khasnya untuk anjing dan kucing di seluruh Amerika Syarikat dan Kanada. Ibu syarikat NPPC terletak di St Louis, Mo dan NPPC mengendalikan sebanyak 23 buah kilang (21 buah kilang  di 14 bahagian negara dan 2 lagi  di Kanada) dan terdapat 16 buah pejabat jualan serantau di 13 buah negara. Jumlah tenaga kerja bagi NPPC sebanyak 7,228 orang dan telah mengaut keuntungan sebanyak $6.9 billion pada tahun 2009. NPPC adalah sebahagian daripada Nestle SA Swiss-based, salah sebuah syarikat makanan yang terbesar di dunia. Slogan syarikat adalah mnekankan kepada tanggungjawab menjaga haiwan kesayangan, penglibatan masyarakat, dan ikatan positif antara manusia dan haiwan kesayangan mereka.

Sebab NPPC memperolehi Anugerah Kualiti Kebangsaan Malcolm Baldrige:

Sepanjang tempoh masa tujuh tahun terakhir, NPPC telah terus berkembang pendapatan dari $ 4,2 bilion pada tahun 2003 menjadi lebih dari $ 6.9 bilion pada 2009. Walaupun krisis ekonomi bangsa dan fakta menunjukkan bahawa penduduk haiwan kesayangan telah berkembang hanya 1 peratus selama ini, namun demikian syarikat berhasrat mencapai matlamat $ 7.5 bilion pada tahun 2010. Usaha NPPC telah menjayakan syarikat pada kedudukan nombor satu di pasaran untuk produk penjagaan haiwan kesayangan di Amerika Utara dan telah mempunyai dua kali pasaran daripada pesaing terdekat. Perkembangan pasaran pada tahun 2001, 31.2% kepada 34.2 % pada tahun 2010 dalam industri matang.

Selain itu, NPPC tanpa bantuan kesedaran tanda (saiz peratusan pemilik anjing dan kucing yang mampu spontan untuk menyebutkan NPPC sebagai syarikat makanan haiwan) melebihi dari dua kali ganda daripada pesaing terdekat (66 peratus menjadi 31 peratus pada tahun 2009 ) dari tahun 2007 hingga 2009. Pada tempoh masa yang sama, NPPC juga diundikan sebagai pengeluar makanan haiwan kesayangan yang paling dipercayai (54% pada 2009 berbanding 44% untuk pesaing terdekat) dan merupakan pemimpin dalam persepsi pelanggan mengenai nilai-nilai bersama haiwan peliharaan dan kesejahteraan mereka (65% pada tahun 2009 berbanding dengan 53% untuk pesaing terdekat). 

Di samping itu, proses perancangan strategik empat tahap bagi NPPC's telah dipertingkatkan selama bertahun-tahun, diaktifkan oleh para ahli industri, dan masa kitaran telah diperbaiki. Atasa penggunaan input seperti penyelidikan pasaran, data pendapat pelanggan dan kajian kemampuan tenaga kerja, NPPC mengembangkan rencana tahunan ("Blueprint for Success"), sebuah dokumen perancangan tiga tahun ("Strategi Bisnis pasaran"), dan strategi jangka panjang dari 3 hingga 5 tahun ("Perniagaan Excellence 2015") untuk melihat pemandangan runcit, strategi pneyegaran semasa, dan mengembangkan kawasan baru iaitu keuntungan dalam "ruangan putih" dari pasaran. Para pemimpin menetapkan visi syarikat dan menetapkan nilai berdasarkan pengasas syarikat "4 Talls" (Berdiri Tinggi, Fikirkan Tinggi, SenyumTinggi, dan KehidupanTinggi) yang mereka telah dipertingkatkan dengan menambah "Tinggi kelima" yang ditakrifkan sebagai "Kami mencipta tinggi dengan inovasi." Pemimpin mengkomunikasikan cita-cita melalui pelbagai kaedah dan memastikan bahawa mereka selaras dengan rekomen dan proses pengupahan melalui program "Pemilihan untuk Sukses" NPCC's.The "Tinggi kelima" yang terintegrasi dengan faktor-faktor kejayaan yang kompetitif dan kekuatan organisasi melalui "Blueprint for Success." 

Begitu juga, NPPC dinamakan sebagai "Tempat Kerja Nombor Satu Terbaik di St Louis" pada tahun 2009 dan 2010 oleh St Louis Business Journal. Kajian yang mendasari pemilihan meliputi topik-topik seperti penjajaran, kepercayaan, keberkesanan pengurus, dan kepuasan kerja. Secara keseluruhan NPPC adalah patokan untuk St Louis pada tahun 2008, 2009, dan 2010, dengan  mempunyai yang sedikit lebih dari 5.40 (pada skala enam-tanda) berbanding dengan peringkat 5.10 bagi organisasi tempat kedua pada tahun 2010.

NPPC telah menyokong projek-projek masyarakat pada tiga peringkat iaitu haiwan (anjing/kucing) yang berkaitan, penyebab tempatan (seperti United Way of St Louis) dan dana yang tersedia, lain-lain. Pengurus perkilangan mempunyai autonomi untuk menentukan projek komuniti mereka yang menyokong, tetapi umumnya mengikuti protokol yang sama. Contoh sokongan NPPC terhadap komuniti kunci dalam beberapa tahun terakhir termasuk memberikan sumbangan $ 10 juta untuk tempat penampungan pelbagai haiwan dan $ 6 juta bagi American Kennel Club's Canine Health Foundation; penyediaan £ 85,000 untuk makanan haiwan peliharaan dan $ 50,000 untuk usaha bantuan banjir Midwest pada tahun 2008, dan menyumbangkan £ 80,000 dari makanan haiwan peliharaan.

 

(ii)               Montgomery County Public Schools (MCPs)

Latar belakang MCPs

MPCs yang terletak di pinggiran bandarWashington DC, merupakan yang ke-16 terbesar di Amerika Syarikat. Misi MCPs bermatlamat menyediakan pendidikan bertaraf tinggi dan berperingkat antarabangsa untuk memastikan kejayaan dari setiap pelajar melalui pengajaran dan pembelajaran yang cemeerlang. Visi MCPs pula menekankan pendidikan yang berkualiti tinggi merupakan hak asasi bagi setiap kanak-kanak. Setiap kanak-kanak diberi dorongan dan peluang untuk  membina ilmu pengetahuan, kemahiran, kelakuan untuk menjadi penyumbang kepada global sosial yang berjaya.

Sebab MCPs memperolehi Anugerah Kualiti Kebangsaan Malcolm Baldrige:

MCPs mengatur dan mengoptimumkan sumber untuk mendapatkan hasil akademik yang baik. Selain itu, melaksanakan ketat kurikulum, penghantaran arahan, dan penilaian untuk perbaikan terus-menerus dari prestasi pelajar. Perluasan dan memberikan inisiatif keaksaraan berasaskan dari pra-TK sampai kelas 12 untuk menyokong prestasi pelajar. Pelaksanaan menggunakan mahasiswa, kakitangan, sekolah, dan sistem prestasi data untuk memantau dan meningkatkan prestasi pelajar. Usaha membantu perkembangan dan mempertahankan sistem yang menyokong dan meningkatkan keberkesanan pekerja, dalam kerjasama dengan organisasi pekerja MCPs. Di samping itu, mengukuhkan hubungan keluarga-sekolah dan terus berkembang awam, perniagaan, dan perkongsian masyarakat yang menyokong peningkatan prestasi pelajar. Serta mengembangkan, menguji, dan memperluaskan pembaikan dalam isi kedua, pengajaran, dan program yang menyokong penglibatan aktif pelajar dalam belajar.

Manakala, dalam Rancangan Strategik pula,dalam tempoh masa sepuluh tahun yang lalu, MCPs telah mencurahkan usaha penambahbaikan dengan berhati-hati atas panduan rancangan strategik yang terperinci iaitu Our Call to Action:  Pursuit of Excellence. Dalam keadaan perubahan dunia dan persaingan ekonomi yang sengit, rancangan ini telah memberi panduan yang jelas untuk menyokong pencapaian akademik yang luar biasa daripada pelajar. Penilaian prestasi pada setiap tahun dilakukan supaya rancangan dapat disesuaikan untuk memastikan bahawa setiap anak memiliki kesempatan untukberjaya. MCPs berjuang untuk mencipta suatu sistem sekolah dimana kejayaan akademik tidak dapat diprediksi oleh bangsa, etnik, jantina, status social ekonomi, kemahiran bahasa atau kecacatan yang dialami.

Rujukan:

http://en.wikipedia.org/wiki/Malcolm_Baldrige_National_Quality_Award

http://www.baldrigepe.org/foundation/

http://www.baldrige21.com/

http://www.baldrige21.com/Baldrige%20Winners%20Application%20Summaries.htm

http://www.nist.gov/baldrige/award_recipients/purina_profile.cfm

 

1 comment:

  1. Dapatkan Penghasilan Tambahan Dengan

    Bermain Poker Online di www , SmsQQ ,

    com

    Keunggulan dari smsqq adalah
    *Permainan 100% Fair Player vs Player -

    Terbukti!!!
    *Proses Depo dan WD hanya 1-3 Menit Jika

    Bank Tidak Gangguan
    *Minimal Deposit Hanya Rp 10.000
    *Bonus Setiap Hari Dibagikan
    *Bonus Turn Over 0,3% + 0,2%
    *Bonus referral 10% + 10%
    *Dilayani Customer Service yang Ramah dan

    Sopan 24 Jam NONSTOP
    *Berkerja sama dengan 4 bank lokal antara

    lain : ( BCA-MANDIRI-BNI-BRI )

    Jenis Permainan yang Disediakan ada 8 jenis :
    Poker - BandarQ - DominoQQ - Capsa Susun -

    AduQ - Sakong - Bandar Poker - Bandar 66

    Untuk Info Lebih Lanjut Dapat menghubungi

    Kami Di :
    BBM: 2AD05265
    WA: +855968010699
    Skype: smsqqcom@gmail.com


    bosku minat daftar langsung aja bosku^^

    ReplyDelete