Penganugerahan Persijilan MS ISO 9000 kepada Jabatan Akauntan Negara Malaysia pada 9 ogos 2001
Jabatan Akauntan Negara Malaysia (JANM) telah diwujudkan dengan pewujudan jawatan Akauntan Negara di bawah Kementerian Kewangan sebelum Malaysia mencapai kemerdekaan. Kini, JANM telah berpusat di Putrajaya dengan terdiri daripada 8 bahagian setelah Bahagian Kumpulan Wang Amanah Pencen telah diperbadankan sebagai badan berkanun di bawah Akta Wang Kumpulan Persaraan 2007 (Akta 662) berkuatkuasa 1 Mac 2007. Selaras dengan objektif JANM yang mengutamakan penyampaian perkhidmatan yang efisien dan efektif kepada pelanggan, JANM kini telah berkembang kepada 25 buah cawangan di seluruh Malaysia.
Visi JANM ialah untuk menjadi sebuah organisasi terbilang dalam perkhidmatan perakaunan dan kewangan sektor awam. Misi JANM terdiri daripada empat iaitu:
- Memberi khidmat nasihat dan meluluskan sistem perakaunan dan kewangan selaras dengan amalan terbaik.
- Menasihati pembuat keputusan berkaitan perakaunan dan kewangan.
- Memajukan kerjaya dan mempertingkatkan kompetensi sumber manusia dalam perkhidmatan perakaunan.
- Menguatkuasakan Akta Wang Tak Dituntut 1965
Pelaksanaan ISO 9000 telah dilaksanakan di sektor perkhidmatan awam mulai tahun 1996. Pelaksanaan telah menjadi satu panduan kepada sektor perkhidmatan awam bagi mewujudkan sistem pengurusan kualiti yang berkesan. Bagi memastikan maltamat ISO 900 tercapai, terdapat dua pendekatan telah diamalkan iaitu pendekatan kawalan kualiti (Quality control) dan pendekatan kepastian kualiti (Quality assurance). Pendekatan kawalan kualiti adalah merupakan teknik yang digunakan bagi memastikan output yang dihasilkan dapat memenuhi kehendak pelanggan. Manakala pendekatan kepastian kualiti adalah merujuk kepada memastikan proses pengeluaran output di setiap bahagian telah memenuhi kehendak pelanggan. Oleh itu, pendekatan kepastian kualiti adalah merupakan matlamat utama yang hendak dicapai oleh ISO 9000.
ISO 9000 mempunyai 20 elemen yang merangkumi semua askpek yang perlu diikuti oleh sesebuah agensi bagi memastikan ISO 9000 dapat dilaksanakan pada tahap yang maksimum. Antaranya termasuklah:
1. Tanggungjawab Pengurusan
2. Sistem Kualiti
3. Semakan Kontrak
4. Kawalan rekabentuk
5. Kawalan dokumen dan data
6. Perolehan
7. Kawalan produk yang dibekalkan oleh pelanggan
8. Identifikasi dan kemudahkesanan produk
9. Kawalan proses
10. Pemeriksaan dan pengujian
11. Kawalan peralatan pemeriksaan, pengukuran dan pengujian
12. Status pemeriksaan dan pengujian
13. Kawalan ke atas produk yang tidak memenuhi keperluan yang ditetapkan
14. Tindakan pembetulan dan pencegahan
15. Pengendalian, penyimpanan, pembungkusan, pemeliharaan dan penghantaran
16. Kawalan rekod-rekod kualiti
17. Audit kualiti dalaman
18. Latihan
19. Khidmat susulan
20. Teknik-teknik statistik
Bagi memastikan matlamat ISO 900 tercapai, maka audit kualiti dalaman akan dijalankan bagi mengikut kekerapan yang ditetapkan. Pengauditan yang dijalankan dapat memberi peluang kepada pihak pengurusan atasan mengenalpasti sama ada aktiviti sistem kualiti yang dijalankan adalah berkesan serta memenuhi kehendak ISO 9000. Sekiranya mendapati terdapatnya kecacatan dalam aktiviti yang dijalankan, maka langkah pembetulan dapat dilaksanakan dengan segera bagi mengatasi masalah yang wujud. Selain audi kualiti dalaman, kerajaan telah menyediakan program latihan yang lengkap untuk semua agensi-agensi kerajaan di mana INTAN dan MAMPU telah diberi tanggungjawab bagi mengendalikan program latihan ini. Bukan setakat itu sahaja, setiap sektor perkhidmatan awam perlu menilai sistem kualiti yang sedia ada bagi tujuan memastikan mereka mendapat gambaran yang jelas mengenai kedudukan sistem kualiti mereka berbanding dengan kehendak ISO 9000.
Dengan segala usaha yang dijalankan oleh Jabatan Akauntan Negara Malaysia telah membolehkannya mendapat anugerah sijil MS ISO 9000 perkhidmatan awam pada 9 Ogos 2001. Majlis penyampaian sijil ISO 9000 telah diadakan pada 12 November 2001. Skop pensijilan MS ISO 9000 bagi Jabatan Akauntan Negara Malaysia adalah merangkumi tiga aktiviti utama. Yang pertama ialah pemprosesan tuntutan bayaran balik wang tidak dituntut di Ibu Pejabat Jabatan Akauntan Negara Malaysia. Yang kedua adalah berkaitan dengan baucer bayaran kecuali baucer bayaran gaji dan bayaran secara elektronik di Jabatan Akauntan Negara Malaysia Cawangan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Akhir sekali adalah berkaitan dengan penyediaan Akaun Awam Kerajaan Persekutuan di Ibu Pejabat Jabatan Akauntan Negara Malaysia.
Disediakan oleh ahli kumpulan Quality Assurance:
CHONG GUAN CHOI A116555
KHOR CHEE HAU A116835
ANG CHOON TENG A117123
HOO SIAU WEI A117399
ONG GUANG YONG A117418
No comments:
Post a Comment